اخبارشهرستان فردوس اقتصاد دولت گردشگری

💠نگاهی گذرا به تاریخچه اتصال فردوس به دو شبکه ریلی بندرعباس_بافق_مشهد و چابهار_زاهدان_مشهد

🔶 با توجه به وقایع پیش آمده در چند روز گذشته بر آن شدیم تا به جهت تنویر و اقناع افکار عمومی جامعه به مرور تاریخچه اتصال فردوس به دو شبکه ریلی مطروحه بپردازیم
✅در قسمت اول
🔶 عدم اتصال فردوس به شبکه ریلی بافق _مشهد و جزئیات اتصال راه آهن جزین_فردوس را به سمع و نظر همشهریان عزیزمان می رسانیم.
و در قسمت دوم موضوع عدم اتصال فردوس به شبکه ریلی زاهدان _بیرجند _مشهد را به طور ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم
💠قسمت اول:
🔶 عبور راه ‌آهن خواسته قلبی همه مردم شهرستان فردوس است که از دیرباز این موضوع مطرح و در سال‌های گذشته نیز پیگیری‌های بسیار انجام شده است.
در اوایل دهه هشتاد و در 13 اردیبهشت 1384 – شاهد افتتاح خط آهن بافق – مشهد بودیم.

🔶 باتوجه به نقشه هایی که قبل و بعد از انقلاب اسلامی طراحی شده ریل آهن میبایستی از کنار فردوس عبور میکرده که به دلایلی از آن محروم گردیده در حالیکه با کمی اغماض میشد با مقداری انحراف مسیر راه آهن را از نزدیکی این شهر عبور داد و بر دغدغه های مردم مظلوم فردوس پایان داد.

🔶 بعد از این اجحاف در سال ۸۴_۸۶ شاهد شروع مطالعات مقدماتی محور راه آهن زاهدان_بیرجند_مشهد توسط شرکت مهندسین مشاور پارس بودیم.
که متاسفانه باز هم در بین دو مسیر پیشنهادی گزینه دیگر بر گزینه فردوس ترجیح داده شد از این مطلب عبور کرده و به طور مفصل در قسمت دوم موضوع را به جهت تنویر و اقناع افکار عمومی جامعه تحلیل خواهیم کرد.
بعد از پیگیریها و مطالبات مکرر مردم شهرستان فردوس از مسئولین اجرائی به ویژه رئیس جمهور وقت،
در تاریخ ۹۱/۲/۱۱ شاهد دستور رئیس جمهور خطاب به آقای نیکزاد وزیر محترم راه و شهرسازی با موضوع ذیل بودیم.

✅بسمه تعالی
جناب نیکزاد در خط چابهار به شمال یا طرحهای منطقه، فردوس نیز به نحوی متصل شود.
✅در همین راستا در تاریخ۱۱/۸ /۹۱
مندرجات کاربرگ شماره ۳ تایید و اجرای آن با مشخصات ذیل ضمانت گردید
عنوان:اتصال فردوس به شبکه ریلی کشور

✅(سال شروع اجرا۹۲
خاتمه:۹۴
شروع بهره برداری:۹۵
با اعتبارکل ۱۱۳۹۰۰۰)
بعد از این موضوع
در تاریخ ۱۳۹۲/۷/۲۰کاربرگ ۶ ابلاغ مصوبات کمیسیون ماده ۲۱۵
قانون برنامه پنجم توسعه
در تاریخ ۹۲/۵/۱۴در کمیسیون ماده مذکور مطرح وبا مشخصات شرایط و ملزومات به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ گردید.
🔶 اجرای طرح به طول ۷۵کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۵۵۳۱۸۱میلیون ریال)
در جدول پیوست قانون سال۹۴پیشنهاد تخصیص اعتبار داده شد.
🔶 در سال ۹۶دستور عباس آخوندی وزیر راه خطاب به جناب نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را شاهد بودیم.
🔶 با توجه به صدور مجوز ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم برای طرح اتصال فردوس به شبکه ریلی کشور و ثبت آن در جدول شماره ۲۰ ماده واحده قانون بودجه سال جاری به منظور امکان شروع عملیات اجرایی و اختصاص ردیف مستقل اعتباری دستور فرمایند نسبت به درج طرح در پیوست شماره یک قانون بودجه کشور با اعتبار کافی ، اقدام لازم معمول فرمایند.
🔶 در تاریخ ۹۵/۱۲/۱۶
دکتر خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به جناب انصاری مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی نامه ای ارسال نموده وازپیگیری اتصال فردوس به شبکه ریلی راه آهن و مناسبتر بودن طرح مطلع می نماید در این نامه گفته شده است طرح اتصال آنتنی فردوس به شبکه دارای مجوز احداث براساس کمیسیون ماده ۲۱۵قانون برنامه پنجم توسعه می باشد.
🔶 در سال ۹۳ مبلغ ۵۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات موضوع اجرای ماده ی ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه به این شرکت ابلاغ گردید و قرارداد مطالعات با مشاور کاوش راه منعقد شد.
🔶 بعد از کش و قوسهای فراوان شاهد کلنگ زنی راه آهن جزین_فردوس با حضور مسئولین کشوری و استانی و آقای دکتر خادمی مدیر عامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور بودیم
(راه آهن جزین فردوس
به طول ۷۱ کیلومتر و ارزش ۱۰۱۰میلیارد ریال)
در سال ۹۸ مبلغ ۱۸ میلیارد تومان و در سال ۹۹ مبلغ ۱۶ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت و هر چه جلوتر رفتیم مقدار اختصاص بودجه به این پروژه کم تر و کمتر گردید.
🔶 در پایان با توجه به اینکه مطالعات توجیه اولیه طرح اتصال فردوس به شبکه ریلی توسط شرکت مهندسین نهاد مبتکر انجام شده است گزیده ای از نتایج مطالعات مقدماتی این طرح رو خدمت همشهریان عزیز ارائه می دهیم.

✳️ حوزه نفوذطرح
اتصال فردوس به ایستگاه جزین شامل این شهرستان و صنایع مرتبط و طرحهای توسعه ای در این شهرستان می باشد.
✳️ مشخصات فنی این آنتن به شرح زیر خواهد بود.
طول مسیر:کیلومتر

عوارض توپوگرافی:۸۰ درصد دشت و مابقی تپّه ی ماهور
حداقل شعاع قوس:۱۰۰۰مترو
مسیر فاقد پل و تونل بزرگ می باشد.
✳️وضعیت حمل و نقل در منطقه :
باتوجه به برداشتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در محورهای مواصلاتی در استان خراسان جنوبی به ویژه راههای منتهی به شهرستان فردوس تنگنای ظرفیتی مشاهده نمی شود .

🔴 با توجه به آمار و اطلاعات دریافتی وبا توجه به شرایط پروژه و طرح میزان پتانسیل باز و مسافر طرح در سال ۱۳۸۸،تن۳۷۶۰۰۰،و ۲۴۰۰۰۰ نفر برآورد گردیده است.
🔴 با عنایت به متوسط رشد بار ۷/۴درصدی و رشد مسافر ۶/۱درصد نرخ جذب بارو مسافر ۱۵ و۲۶ درصد برآورد شده است.
🔴 طرحهای در دست ساخت منطقه و حجم بار از قبیل شمش فلز رویال،کیمیاکاران،فرازپلیمر،معادن بنتولیت ،کائولن،مس،حدود ۶میلیون تن پتانسیل بالقوه کالای ریلی وجود دارد که به دلیل ضعف ساختارهای حمل ونقل این کالاها جذب راه اهن نمی گردد.بار و مسافر پیش بینی شده ی طرح درسال۹۴ از ۸۲۲۰۰۰تن ۱۵۵۵هزارتن و مسافر ۸۸۰۰۰نفر به ۱۷۴۰هزارتن و۳۳۶۰۰۰نفر مسافر درسال ۱۴۱۳ پیش بینی شده است
🟠 پیش بینی هزینه احداث راه آهن ۱۱۴۰میلیارد ریال می باشد.

☑️ جمع بندی و نتیجه گیری
همانطور که محاسبات نشان می دهد طرح اتصال فردوس به شبکه ریلی حتی در حالت بدبینانه نیز دارای نرخ بازگشت سرمایه قابل می باشد. مضاف بر اینکه این طرح در حالت محتمل کاملا دارای توجیه اقتصادی می باشد لذا با توجه به کوتاه بودن طول مسیر و امکان بازگشت سرمایه در این پروژه طرح اتصال فردوس به شبکه ریلی کشور جهت احداث توصیه می شود.

🔶 انشالله در قسمت بعدی نتایج مطالعات مقدماتی محور راه آهن زاهدان_بیرجند_فردوس_جزین
را به اطلاع همشهریان عزیز خواهیم رساند.

شهروند مطالبه گر(مجتبی محب راد)
عضو کمیته پیگیری مطالبه مردمی راه آهن شورای فردوس

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.