1404/04/08
حقیقت پنهان نمی‌ماند

بررسی ابعاد پیچیده و پشت پرده راه آهن بیرجند

مرقومه ای محضر مبارک مردم شریف شهرستانهای بیرجند،سرایان ،فردوس،

جناب آقای سید محمد رضا هاشمی

استاندار محترم استان خراسان جنوبی

خدایا تو خود شاهدی، آنچه از جانب ما تقدیم مردم شریف وبزرگوار سه شهرستان می‌شود،نه تلاشی برای ترجیح منافع شهرم بر منافع شهرهای دیگر ،نه اغراض خصوصی،نه گزافه گویی

نه تشویش اذهان عمومی،نه تحریف و دگرگونه شدن مطالب بجهت وارونه نشان دادن بیان واقعه  راه آهن بیرجند _مشهد است .

درگردآوری این مطلب، بنا را بر ابهام زدائی وشفاف‌سازی زوایای گوناگون راه آهن بیرجند_ مشهد ، به استناد منابع و اسناد  قابل مراجعه و متقن وتوجه به منافع ملی با محوریت تاکیدات ومنویات فراوان مقام معظم رهبری خطاب به مسئولین،درخصوص توجه به مشکلات اقتصادی ومعیشتی کشور وانجام هرگونه فعالیت و برنامه ریزی برپایه اقتصاد مقاومتی ،مطالبی را بجهت تنویر افکار عمومی عنوان نمائیم .

بعد از سفر خانم صادق مالواجرد وزیر راه‌ و‌ شهرسازی به سیستان‌و‌بلوچستان ورونمایی از طرح راه‌آهن چابهار و زاهدان به کرمان(فهرج) در راستای اجرای کریدور شمال به جنوب و دیدار امروز اسحاقی نماینده مردم شریف قائنات وزیرکوه به اتفاق مهندس فرهادی معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی، مهندس مودی مدیر کل راه و شهرسازی وتوضیحات فنی ابنیه  قطعه ۱۹ راه آهن بیرجند قائن با بودجه هزار میلیاردتومانی

به نظر میرسد مسئولین استانی بعد از قول‌ها و وعده‌های فراوان باید به دنبال مسیری دیگر برای خروج از بن بست ریلی مرکزخراسان جنوبی باشند،مسیری که از نظر هزینه ساخت وجلوگیری از هدرفت بیت المال و زمان بهره برداری باعث شود هر چه زودتر ،صدای سوت قطار شنیده شده و آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی محقق گردد.

 

نگاهی گذرا به نتایج مطالعات مقدماتی محور راه آهن زاهدان بیرجند مشهد

در راستای مصوبه شماره ۲۸۵۵۷ /ت مورخ۲۹ /۶/ ۸۵ هیئت محترم وزیران با موضوع فعال سازی توسعه محور ترانزیت و حمل و نقل شرق کشور که توسط مهندسین مشاور پارس انجام گرفت خلاصه نتایج حاصله به شرح ذیل است:

۱_هدف از مطالعات مقدماتی محور راه آهن زاهدان بیرجند، اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به شبکه ریلی و احداث خط میانبرترانزیتی زاهدان بیرجند مشهد است.

2_حد فاصل بیرجند تا اتصال به محور مشهد بافق با توجه به شرایط توبوگرافی منطقه گزینه‌های متعددی جهت اتصال بیرجند به محور بافق مشهد بررسی که پس از بررسی‌های تکمیلی و در راستای اهداف احداث محور در نهایت دو کریدور ذیل انتخاب گردید:

۱_کریدور بیرجند _سرایان_ فردوس اتصال به ایستگاه جزین

۲_کریدور بیرجند_ قاین_ گناباد_اتصال به  ایستگاه کالشور

جمع بندی:

گزینه فردوس از نظر هزینه ساخت و زمان بهره‌برداری برگزینه عبوری قاین گناباد ترجیح دارد.

مقایسه دو مسیر بیرجند_ ایستگاه جزین و بیرجند_ ایستگاه کال شور بر اساس نظر دیوان محاسبات کشور و مشاور طرح

 

۱_طول تقریبی کریدور از مبدا واحد بیرجند_ قاین_ گناباد_ اتصال به ایستگاه کالشور

۲۸۹ کیلومتر

۲_طول تقریبی کریدور بیرجند_ سرایان _فردوس_ اتصال به ایستگاه جزین

۲۴۴ کیلومتر

 

مشخصات فنی دو کریدور

(بسیارمهم)

۱_کریدور  فردوس

۹۶۰ متر پل عدم وجود تونل و عوارض بسیار کمتر نسبت به واریانت قاین

۲_کریدور قاین

۳۲ دهن تونل به طول ۱۸۱۴۰ متر و ۱۳۲ پل بزرگ به طول ۱۱۵۰۰متر ،عملیات خاکی و ابنیه فنی و مشکلات اجرایی قابل ملاحظه با وجود کوه‌ها و تپه‌ها و دره‌های فراوان

مزیت‌های مسیر ریلی بیرجند_ سرایان_ فردوس،بر اساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران (توجه به ملاحضات امنیتی ودفاعی)

توسعه راه آهن در منطقه به واسطه دوری شهرها و مقرون به صرفه نبودن مسافرت جاده ای به دلیل استهلاک بالای وسایل نقلیه در منطقه فردوس بسیار حائز اهمیت است. در دهه ۶۰ هنگام تدوین سند حمل و نقل ریلی خراسان به این امر توجه شده بود که متاسفانه سند یاد شده در هنگام اجرا دست خوش تحولاتی شد و عملاً مسیر ریلی که از طریق کارشناسی باید از فردوس عبور می کرد. تغییر مسیر داده شد.

در ادامه به بررسی اجمالی مزیتهای مسیر راهدان – بیرجند – سرایان_فردوس می پردازیم.

متغیرهای مهم و تأثیر گذار در این مسیر را میتوان بر اساس زیر ساخت های صنعت راه آهن از قبیل ساخت و سازهای مورد نیاز حمل و نقل ریلی به شرح ذیل دسته بندی کرد:

۱ – کاهش شدت مصرف انرژی

با توجه به عدم شیب در مسیر یاد شده و هموار بودن دشت های بین فردوس و بیرجند بر اساس نقشه های توپوگرافی منطقه بی شک مصرف انرژی در مورد قطارها به شدت کاهش یافته و این مسیر از صرفه جویی اقتصادی که عامل اول حیات حمل و نقل است برخوردار می نماید .

۲_کاهش آلودگی زیست محیطی

امروز نگاه به یگر ماندن اکو سیستمهای طبیعی در طرحهای عمرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بطوریکه همیشه مسیرهایی برای خطوط حمل و نقل ریلی برگزیده میشود که کمترین تخریب را در طبیعت به همراه داشته باشد. مسیر بیرجند – فردوس به دلیل تخریب کم در عرصه های طبیعی نه تنها از حمایت مسئولین محیط زیست برخوردار است بلکه در آینده نیز به کسب استاندار Iso برای راه آهن کمک خواهد نمود.

۳- افزایش ایمنی

مسیر بیرجند – فردوس به دلیل عدم نیاز به پل و تونل های صعب العبور از م ایمنی بالایی برای قطارها برخوردار است. آنچه مسلم است منطقه خراسان جنوبی زلزله خیر است ) زلزله های متعدد چند سال گذشته گواه آن است که در ساخت مسیرهای حمل و نقل باید از کمترین ابنیه مانند پل و تونل استفاده شود وجود دشت های صاف بین میرجند و فردوس مسیر یاد شده را بی نیاز از تونل و پل تا حد امکان کرده است.

۴- ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی

منطقه حائل بین بیرجند و فردوس به دلیل قرار گرفتن در پناه رشته کوههای قهستان دارای امنیت در مقابل تهاجمات خارجی می باشد. این امر به دلیل استراتژیک بودن مسیرهای حمل و نقل ریلی بسیار حائز اهمیت است. بطوریکه در سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران که در مورد حمل و نقل مصوب ۱۳۷۷/۱۰/۲۳ که در تاریخ ۱۳۷۹/۱۱/۳ توسط مقام معظم رهبری تأیید و طی نامه شماره ۷۶۲۳۰/۱ مورخ ۱۳۷۹/۱۱/۳ دفتر معظم له ابلاغ گردیده است موضوع ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی در صدر موارد مطرح شده از طرف معظم له قرار داشته و همین امر اهمیت موضوع را بر کارگزاران نظام مشخص کرده است. لذا با توجه به شرایط مرزهای شرقی کشور این امر باید به عنوان یک پارامتر اساسی در نظر گرفته شده لذا تا حد امکان مسیر راه آهن یاد شده باید از مرزهای شرقی دور باشد.

درپایان از استاندار محترم خراسان جنوبی درخواست  میشود،باتوجه به توضیحات فوق وطومار مسئولین شهرستانهای فردوس وسرایان  ،مطالعات طرح اتصال راه آهن بیرجند به راه آهن مشهد بافق از مسیر قاین  برنامه ریزی شده است و باعث طولانی شدن زمان بهره برداری و اجرای این طرح  با هزینه های چند ده هزار میلیارد تومانی خواهد شد.

لذا با توجه به اینکه ابعاد این تصمیم  برای مسئولین و سایر مردم شهرستان های فردوس و سرایان به خصوص صاحب نظران این طرح مشخص نشده است و از طرفی با توجه به اینکه پروژه راه‌آهن فردوس و اتصال به شبکه ریلی کشور در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله زیرسازی است و پس از سالیان دراز مردم شهرستانهای بیرجند  فردوس و سرایان منتظر بوده اند تا این واقعه خوشاید رخ دهد.

بجهت انتفاع مردم خراسان جنوبی از نعمت ریل و جلوگیری از هدر رفت بیت المال تقاضا داریم دستور فرمائید موضوع در کمیسیون های تخصصی مطرح و تقاضای کارشناسی و مطالعه مجدد برای طرح راه آهن  بیرجند و اتصال به محور مشهد بافق  انجام گیرد و نتیجه را به دستگاه های مربوطه اطلاع دهند‌.

در این هنگام ،همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما بوده وامادگی لازم برای برگزاری هرگونه مناظره ای با موضوع بررسی ابعاد گوناگون راه آهن ببرجند در سطح جامعه و بستر فضای مجازی هستیم

 

مجتبی محب راد (فعال اجتماعی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها