متن ارسالی مهندس حمید حلاج مقدم در پی اظهارات نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی در مورد راه آهن فردوس
💠در پی انتشار صحبتهای نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد راه آهن فردوس، جناب آقای مهندس حمید حلاج مقدم متن ذیل را برای تنویر افکار عمومی و انتشار به پایگاه خبری فردوس رسا ارسال نموده است.
💠با توجه به رسالت پایگاه خبری در تنویر افکار عمومی این متن را به اطلاع عموم می رساند.
لازم بذکر است شهروندان مطلع، آگاه و دغدغه مند دیگری نیز نسبت به این ویدئو اظهاراتی داشته اند که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.
🔶خواسته شهروندان برگزاری یک جلسه مناظره با حضور افراد آگاه و مطلع و مسؤلان از جمله نماینده محترم است که طی یک گفتگوی دو طرفه موارد اختلاف با سند و مدرک بررسی شود است.
متن پیام
رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً
پروردگارا! مرا با ورودى نيكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نيكو بيرون آر و براى من از پيش خودت سلطه و برهانى نيرومند قرار ده. (اسراء آیه 80)
باسمه تعالی
مسؤول محترم پایگاه خبری فردوس رسا
با سلام و احترام
پیرو انتشار فیلم مصاحبه حجه الاسلام والمسلمین نصیرایی نماینده محترم مردم شریف شهرستانهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با موضوع پروژه راه آهن فردوس و بیان برخی مطالب و اتهامات به مسؤولان قبلی(ازجمله استفاده از زور و جریانهای پشت پرده در گذشته و کارشکنی طی یک و نیم سال گذشته)، به عنوان فردی که بیش از یک دهه به طور مستقیم و در مسؤولیتهای مختلف در پیگیری مطالبه مردمی برای احقاق حق تضییع شده مردم منطقه در حذف شهرستان فردوس از راه آهن بافق-مشهد در دهه 80 و برخورداری از زیرساخت حمل و نقل ریلی نقش کوچکی داشته، موارد زیر را تنویر افکار عمومی و درج در پایگاه خبری اعلام می دارم.
لازم به ذکر است که حقیر کاملاً معتقدم در شرایط فعلی و به تبعیت از مقام معظم رهبری، گفتار و رفتار همه دلسوزان و مسؤولین باید در راستای ایجاد وحدت و امیدآفرینی باشد. لذا توضیحات مستند ارایه شده صرفاً در راستای ایجاد شفافیت و جلوگیری از انحراف افکار و اذهان عمومی و اختلاف بین مردم منطقه است.
1- نظر به تاکید مکرر جناب آقای نصیرایی بر اعمال “زور” و روابط “پشت پرده” در اخذ مجوز طرح “اتصال فردوس به شبکه ریلی کشور” ، ضروری است مروری مختصر بر تاریخچه موضوع داشته و به ایشان هم پیشنهاد می نمایم با استفاده از قدرت و اختیارات قانونی خویش، سوابق مطالعات و روند اجرای پروژه راه آهن بندرعباس-بافق-مشهد و راه آهن زاهدان-بیرجند-مشهد را اخذ و دقیق بررسی نمایند تا مشخص شود برخورداری شهرستان فردوس از زیرساخت ریل سراسری، چگونه نادیده گرفته شده است.
مطالعات احداث راه آهن بندرعباس-بافق-مشهد در سال 1353 آغاز و عملیات اجرایی بخش اول از بندرعباس تا بافق یزد در سال 1360 شروع و در سال 1373 به به بهره برداری رسیده است. بخش دوم طرح از بافق به مشهد در سال 1380 آغاز و با تغییراتی نسبت به طرح اولیه، شهرفردوس از مسیر حذف گردیده است.(بدون شک مردم منطقه و نماینده محترم مجلس کاملا از روند تغییر مورد نظر آگاهی دارند و پرداختن به آن در حال حاضر مشکلی را رفع نمی نماید) علاوه بر آن در فرآیند مطالعات راه آهن زاهدان-بیرجند-مشهد نیز (مستند به متن و جداول مطالعات که توسط مهندسین مشاور پارس انجام شده) علیرغم ارجحیت فنی و اجرایی گزینه عبور خط از مسیر سرایان و فردوس و اتصال به ایستگاه جزین راه آهن بافق-مشهد، مسیر دیگری به عنوان گزینه نهایی مصوب گردیده است.
با توجه به مطالبه جدی مردم شهرستان از سال 1380 از مسؤولان دولتی، رؤسای جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها، خواسته به حق مردم ذیل بند مصوبه اتصال بیرجند، فردوس و قاین به شبکه ریلی در مصوبات سفر دوم ریاست جمهور و هیات وزیران دولت نهم به خراسان جنوبی در سال 86، جای گرفت و بالاخره پس از سالها پیگیری مردم و نمایندگان وقت مجلس و مسؤولان استانی و شهرستانی، مطالعات امکان سنجی و توجیه فنی و اقتصادی طرح “اتصال فردوس به شبکه ریلی کشور” از ایستگاه جزین و منطبق بر گزینه دوم مطالعات سال 1385 راه آهن بیرجند مشهد، در زمستان 1391 توسط مهندسین مشاور نماد مبتکر تهیه و یک سال بعد با پیگیری مجدانه نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر عبدالله زاده مجوز و مصوبه لازم از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ گردید. پس از سالها پیگیری و انتظار مردم و انجام مطالعات اجرایی و تصویب آن توسط وزارت راه و شهرسازی (مهندسین مشاور کاوش راه) و برابر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، از سال 1397 و با پیگیری نماینده وقت مردم(جناب آقای دکتر امیرحسنخانی) و استاندار وقت (جناب آقای معتمدیان)، طرح “اتصال فردوس به شبکه ریلی” در قانون بودجه سالانه ردیف اعتبار اخذ نموده و عملیات اجرایی پس از عقد قرارداد وزارت راه و شهرسازی با پیمانکار، در سفر مهرماه معاون اول رییس جمهور وقت به استان خراسان جنوبی، با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی شده است.
آنچه مسلم است در فرآیند قریب به دو دهه ای برای احقاق خواسته مردم منطقه، بزرگترین فشار و به اصطلاح “زور” اعمال شده، قدرت مطالبه گری مردم از شخصیتها و مقامات کشوری و استانی و نهادهای مسؤول از جمله در سفرهای مقامات بوده است و چنانچه مسؤولان دولتی یا نمایندگان مردم در راستای عمل به وظایف خود از اختیارات و قدرت قانونی خود استفاده کرده اند به وظیفه خود در قبال مردم و موکلین خود عمل نموده اند.
2- در قسمتهایی از صحبتهای جناب آقای نصیرایی به استفاده غیرواقعی از آمار بار و مسافر شهرستان های بشرویه و سرایان در مطالعات توجیهی مشاور و تضییع حق شهرستانهای مذکور تاکید شده که مستند به گزارش مطالعات امکان سنجی و توجیهی طرح که درسال 1391 توسط مهندسین مشاور نمادمبتکر تهیه شده و طرح کاملا دارای توجیه تشخیص داده شده است، در هیچ بخشی اعم از متن و جداول محاسبه بار و مسافر احتمالی اشاره ای به بار موجود یا بالقوه در شهرستانهای مذکور نشده و به هیچ عنوان در طرح لحاظ نشده است. این موضوع نشان دهنده عدم مطالعه و بررسی طرح توسط نماینده محترم و اطلاعات نادرست ایشان از طرح مذکور است. پیشنهاد می نمایم جناب آقای نصیرایی حتما طرح مذکور را مطالعه و دقیق و شفاف اعلام نمایند چه نوع بار و به چه میزان از شهرستانهای مجاور در طرح گنجانده شده است؟!
در تمام مراحل پیگیری طرح هدف بر امتداد آنتن فردوس به سرایان و نهایتا اتصال به راه آهن چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد بوده است (این موضوع از سال 1385 مطالعه و مطرح بوده است) و ظرفیت معادن شهرستان سرایان در راستای ادامه مسیر مورد تاکید بوده و هست و قطعا باید اجرای آن با جدیت دنبال شود. مطالعات امکان سنجی و توجیهی اتصال سرایان به شبکه ریلی از طریق امتداد آنتن فردوس و ادامه آن تا راه آهن بیرجند-مشهد نیز توسط مشاور کاوش راه همزمان با انجام مطالعات و نقشه هایی اجرایی طرح اتصال فردوس تهیه و در سال 1397 گزینه های پیشنهادی نیز به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است.
لازم به ذکر است از دیدگاه و منظر وزارت راه و شهرسازی، شهرستان بشرویه در حال حاضر و از طریق ایستگاه نیگنان به راه آهن سراسری مشهد-بندرعباس متصل و از نعمت ریل برخوردار است و تاکید جناب نصیرایی بر عدم برخورداری شهرستان بشرویه از زیرساخت ریلی جای بسی تامل است.
3- اما پیشنهاد جناب آقای نصیرایی برای تغییر مسیر مصوب راه آهن فردوس که از همان ابتدا با واکنشهای منفی مردم و مسؤولین شهرستان فردوس و بعضا استان و وزارت راه و شهرسازی و مشاور طرح مواجه گردید، با اصرار ایشان(براساس تحلیل خودشان همان”زور”) و به منظور برخورداری شهر بشرویه از راه آهن، به کارشناسی توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی و بررسی مشاور مربوطه ارجاع گردید تا با تاکید نماینده محترم ملاک ادامه کار اجرایی باشد. سوال از جناب آقای نصیرایی این است که نظر نهایی کارشناسان و مشاور طرح چه بوده است و چرا رسما اطلاع رسانی نشده است؟ آنچه به بنده که مسوول وقت فرمانداری بودم اعلام شد این بود که برای برخورداری شهرستان سرایان همین آنتن موجود(که قبلا طرح آن تهیه شده) ادامه یابد و برای اتصال شهر بشرویه، آنتنی جداگانه طراحی شود و سایر گزینه ها به هیچ وجه توجیه فنی و اقتصادی ندارد.
ایشان در بیاناتشان چند بار تاکید بر کارشنکنی و سنگ اندازی اشخاص حقیقی و حقوقی شهرستان فردوس طی دو سال اخیر در فرآیند پیگیری پیشنهاد ایشان مبنی بر تغییر مسیر طرح مصوب و اجرایی شده داشته اند. سوال این است چه افراد حقیقی و حقوقی کارشکنی کرده اند و چرا ایشان همان زمان هیچگاه و در هیچ جلسه ای با مسؤولین وقت شهرستان چنین ادعایی را مطرح نکرده اند؟!
انتظار مردم و افکار عمومی از نمایندگان خود بخصوص نمایندگان “ولایی” و “انقلابی” در مجلس شورای اسلامی، عمل در چاچوب اصول انقلاب اسلامی از جمله وحدت آفرینی، صداقت و شفافیت و حقیقت گویی و پرهیز از انحراف افکار عمومی و متهم نمودن افراد بدون سند و مدرک است.
4- ایشان در بخشی از صحبتهای خود کار انجام شده در اجرای طرح مصوب و مطالبات پیمانکار پروژه را بدون پشتوانه بیان نموده اند. لازم به ذکر است که پیمانکار پروژه دارای قرارداد رسمی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور -زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی- برای اجرای زیرسازی پروژه به طول 73 کیلومتر و با مبلغ حدود 101 میلیارد تومان در تاریخ اردیبهشت 1398 و به مدت 42 ماه است. پروژه در سال 1398 مبلغ 18 میلیارد تومان و در سال 1399 مبلغ 16 میلیارد تومان تخصیص داشته و برابر قانون بودجه سال 1399 مابقی اعتبار مورد نیاز اتمام پروژه(به طور کامل یعنی با اعتبار ریل گذاری که در تعهد پیمانکار فعلی نیست) به مبلغ 423 میلیارد تومان تا پایان سال 1401 تعهد شده است. مسؤولین محترم اجرایی و افرادی که کمترین سابقه کار اجرایی و مدیریتی دارند، نیک می دانند که همواره تاکید مدیران استانی و کشوری بر انجام کار توسط پیمانکاران پیش از زمان تعهد شده و استفاده از توان مالی و اجرایی پیمانکار است و عموما پیمانکاران طرح های بزرگ از دستگاه های اجرایی مطالبه دارند و مطالبات آنها متناسب با تخصیص اعتبار پرداخت می شود. کما اینکه بسیاری از طرح ها پس از بهره برداری نیز به پیمانکاران بدهی دارند.
پیمانکار طرح مذکور هم با توجه به تعهدی که به دولت داشته و از طرفی تاکید مسؤولین مربوطه بر اجرای کار، تا حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی تعهدات خود را انجام داده است و برابر هماهنگی انجام شده با شخص نماینده محترم در جلسات مختلف، عملیات اجرایی تا اعلام نظر مشاور درخصوص اصلاح مسیر صرفاً در قطعاتی از طرح که مشترک با ایده جدید بوده است، ادامه داشته است. جای تعجب است که ایشان حداقل دو بار طی سالهای 1399 و 1400 به همراه مقامات از روند اجرای پروژه بازدید نموده اند و هیچ وقت موضوع توقف کار پیمانکار را به دلایل کمبودهای مالی مطرح نکردند بلکه به مسؤولین و پیمانکار قول پیگیری اخذ اعتبار هم داده اند! دولت و دستگاه های اجرایی چنین پیمانکارانی را تشویق هم می نمایند.
سوال از نماینده محترم این است چرا در سالهای 1400 و 1401 که در مجلس یازدهم مستقیما بودجه را بررسی و مصوب گردیده و ایشان نیز حضور داشته اند و بارها مسؤولان شهرستان و استان از ایشان برای افزایش اعتبار طرح مذکور درخواست کرده اند، بودجه طرح مذکور به کمتر از یک سوم اعتبار سال 99 کاهش یافته و جناب آقای نصیرایی چه تلاشی برای افزایش بودجه مذکور در قانون بودجه نموده اند؟ با توجه به اطلاع ایشان از نتایج مطالعات مشاور در راستای پیشنهاد اصلاحی ایشان، دلیل اصلاح صرفا عنوان پروژه بدون طی فرآیندهای قانونی (اخذ مجوز کمیسیون ماده 23 قانون اصلاح بخشی از مقررات مالی دولت و مجوز سازمان برنامه و بودجه و حتی اصلاح احجام کار) در مجلس در بودجه 1401، برخلاف لایحه پیشنهادی دولت، چیست و چنانچه اعتبار مورد نیاز برای اجرای قرارداد زیرسازی به موقع و برابر پیش بینی های انجام شده تامین می شد، چه مقدار در هزینه های بیت المال صرفه جویی می شد؟ چه مرجعی متولی رسیدگی به این موارد است؟
انتظار می رود تمام مسؤولین امر در استان، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی و نماینده محترم مجلس، از تمام ظرفیتهای موجود برای تکمیل طرح نیمه تمام اتصال فردوس به شبکه ریلی استفاده نمایند تا بیش از این تحقق مطالبه و خواسته بیش از دو دهه مردم فردوس و منطقه معطل نباشد.31/4/1401
و من الله التوفیق حمید حلاج مقدم
رونوشت:
– حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای نصیرایی نماینده محترم مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی برای استحضار
– امام جمعه محترم فردوس برای استحضار
– فرماندار محترم شهرستان فردوس برای استحضار
– رییس محترم شورای اسلامی شهرستان فردوس برای استحضار